Goede content is best lastig

Do's en don'ts van content management

Goede content is best lastig

Goede webcontent schrijven is een vak apart. Per dag ‘scrollen’ we gemiddeld zo’n 90 meter… Hoe val je dan nog op met je boodschap? Onze contentspecialisten zetten in een tweeluik een aantal content do’s en dont’s voor je op een rij. Hierbij deel één.

Do: ga eerst in gesprek met je doelgroep

Om een krachtige tekst te kunnen schrijven, is het belangrijk te weten voor wie je je teksten schrijft. Hoe krijg je de aandacht die je wilt? En hoe houd je die aandacht vast? Om dit duidelijk te krijgen, is het goed in gesprek te gaan met je doelgroep. Vraag waar hun interesses liggen en krijg duidelijk welke onderwerpen ze direct voorbij scrollen.

Don’t: vergeet je call to action niet

Gebruik 20% van je blog- of vlogcontent voor de promotie van je bericht. Bedenk vooraf goed wat het doel van je boodschap is en sluit af met een mooie of ludieke call to action. Dit bericht kun je ondersteunen met knoppen als ‘Win’, ‘Bestel’, Gratis’ of ‘Bel ons’.

Do: val op

Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep de juiste tekst leest? Hoe ‘pak’ je je doelgroep tussen die 90 scrollmeters? Dat kan door het plaatsen van goede, visuele content: een mooi beeld, opvallend lettertype en korte pakkende titels en teksten. Ben je bekend met de 5 W’s + 1 H? Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Als het je lukt dit toe te passen in de eerste paar zinnen van je tekst, komt je boodschap helder over.

Don’t: lappen tekst

Ken je ‘TLDR’ al? “Too long, didn’t read.” Niemand zit te wachten op lange stukken online tekst, maar soms ontkom je daar niet aan. Hoe maak je lange online teksten aantrekkelijk? Een paar ideeën: maak gebruik van korte alinea’s met heldere koppen. Geef aan wat de leesduur van een tekst of artikel is. Je kunt er ook voor kiezen alleen een pakkende inleiding te gebruiken op je homepage en te verwijzen naar een andere plek waar de hele tekst te lezen is.

Do: blijf je content analyseren

Het is belangrijk je eigen content te blijven analyseren: zijn je teksten (nog steeds) begrijpelijk, actueel en SEO-proof? Passen de visuals die je gebruikt bij de stijl van je teksten en website? Vullen ze de webteksten aan en bevatten ze alt-teksten? Als contentspecialist kijken we ook altijd naar de toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid (UX) en de structuur website. Waarbij we altijd de doelgroep in het achterhoofd houden.

Don’t: niet responsive

Herken je dat? Dat je bepaalde informatie niet kunt bekijken omdat deze niet responsive is? Ofwel, dat je op een smartphone of tablet geen toegang hebt tot de informatie die je zoekt? Veel bedrijven gaan er (nog steeds) vanuit dat hun doelgroep voornamelijk berichten leest op een desktop of laptop. Ze denken er niet bij na dat tekst ook toegankelijk moet zijn op alle type devices. Helemaal als je weet dat het aantal online gebruikers via tablet of smartphone alleen maar toeneemt.

Succes met schrijven!

Succes met het schrijven van je teksten. Kom je er niet uit? Schakel dan een van onze online marketing- en content specialisten in als het verlengstuk van jouw marketing- of contentteam. Zij helpen je bij het simpelweg uitvoeren van marketing taken en invoeren van content in al jouw kanalen.

Meer weten?

Neem contact op met Rob

Rob Vogelsangs kan je verder helpen om het team aan specialisten van Markaid voor jou slim in te zetten. Aarzel niet om direct contact op te nemen.

contact